زمانی که تصمیم گرفتیم مقاله ای درباره تحلیل بازار بنویسیم، برای پاسخ به سوال تحلیل بازار چیست و چگونه یک گزارش تحلیل بازار بنویسیم به سراغ کتاب Business Analysis از انتشارات For dummies رفتیم. این کتاب راهنمای خیلی خوبی برای نوشتن یک تحلیل بازار حرفه ای است ولی متاسفانه امکان ترجمه و بارگذاری تمام کتاب در سایت را نداریم. بنابراین پیشنهاد می کنم که حتما نسخه ای از این کتاب را تهیه و مطالعه نمایید. اگر بدنبال منابع مفید برای آموزش تحلیل بازار هستید کتابهای The business analysis hand book و Business Analysis for practitioners منابع بسیار خوبی میباشند. شما میتوانید نسخه PDF این کتاب را از سایت های دانلود فارسی دانلود کنید (نسخه رایگان کتاب انتشارات For dummies ) ولی دو کتاب دیگر بصورت رایگان قابل تهیه نیستند.
تحلیل بازار عبارت است از گرداوری اطلاعات و مدیریت اطلاعات بدست آمده برای راحت تر کردن امر تجارت، اطلاعات مورد بحث در تحلیل بازار با مطالعه مشتریان، فعالیت های اقتصادی مجموعه، رفتار مردم و اقتصاد، گرداوری میگردند. اصول گرداوری اطلاعات با اصول آن در شاخه های آمار و احتمالات هم سان می باشد.
اگر قصد ایجاد یک کسب و کار جدید را دارید و میخواهید یک طرح کسب و کار موفق بنویسید قبل از هرکاری باید یک تحلیل از خودتان گرداوری کنید. این مرحله جزء مراحل طرح کسب و کار محسوب نمی شود. ولی میتواند در تعیین موفقیت شما نقش موثری داشته باشد. برای تحلیل خود این سوالات را پاسخ دهید:
پاسخ این پرسش ها به شما نشان خواهد داد که استعداد شما برای موفقیت در شغل جدید چه میزان است در مرحله بعد باید خود کسب و کار را تحلیل کنید برای این تحلیل به سوالات زیر پاسخ دهید.
پاسخ به این سولات موجب میشود که شما از منطقی بودن تصمیم خود برای ایجاد کسب و کار جدید مطمئن شوید.
در گام بعد باید مردم را تحلیل کنید. برای تحلیل مردم به این سولات پاسخ دهید.
پاسخ به این سولات منجر به این میشود که شما بتوانید در اتخاذ ت های فروش، مانند ت تخفیف دائمی، تخفیف فصلی، تخفیف مناسبتی و غیره بهتر عمل کنید.
مدیریت اطلاعات در تحلیل بازار اصولا تابع قوانین و مقررات مدیریتی میباشد و یک مدیر در این بخش باید بتواند با تحلیل اطلاعات بدست آمده از آمارها، راهکارهای درست خروج از بحران ها و یا تکرار موفقیت ها را ترسیم کند.
مدیریت اطلاعات بدست آمده از تحلیل بازار، کاملا تخصصی بوده و آزمون و خطا در آن جایز نیست. یک مدیریت غلط در این قسمت میتواند، تمام محصول تولید شده در یک کارخانه را به نابودی بکشاند.
عدم تحلیل درست بازار، موجب میشود تا امکان عرضه کالاهای تولید شده در یک کارخانه از میان برود. این موضوع از هر مشکل اقتصادی دیگری برای یک کارخانه مهلک تر خواهد بود.
در بسیاری از کشورها، شرکت های ارائه دهنده خدمات تحلیل بازار درآمد های بالایی برای انجام اینکار بدست می آورند و مشتریان آنان نیز در مقابل، با در دست گرفتن نبض بازار، سود های کلانی را عاید خود می کنند.
تحلیل بازار تنها در کسب و کارهای صنعتی کاربرد ندارد، بلکه در سایر صنایع مانند کشاورزی نیز به کار می رود. حتما شما هم بخاطر دارید که در سالهای نچندان دور، بخاطر عدم وجود تحلیل بازار در تولید و عرضه محصولات کشاورزی ما یک سال در میان با کمبود سیب زمینی و پیاز مواجه میشدیم. چرا که یک سال همه کشاورزان سیب زمینی می کاشتند و سال بعد همگی پیاز میکاشتند.
هنگام تحلیل بازار باید به مخاطبی که این تحلیل برای او انجام میشود نیز توجه داشت. اگر شما قصد دارید برای کشاورزان یک منطقه کار تحلیل بازار را انجام دهید. طبیعتا نباید تحلیل های شما با واژه های صعب و سخت همراه باشد. بلکه باید این گزارش ها با نثری روان و ساده تهیه گردند. مخاطبان تحلیل بازار از مدیران ارشد کشوری ، صاحبان کارخانجات، وارد کنندگان محصولات، صادرکنندگان محصولات، کشاورزان و غیره متغییر می باشند. این دسته وسیع از مخاطب موجب میشود که تحلیل بازار کار بسیار دشوارتری شود.
هنگام نوشتن گزارش تحلیل بازار باید مخاطب خود را در نظر داشته باشید. اگر مخاطب شما نتواند از اطلاعات تحلیلی شما سودی ببرد. کیفیت تحلیل ها بی معنی خواهد بود.
مواردی که باید در یک تحلیلی بازار نوشت، نیز کاملا متناسب با مخاطب این تحلیل ها متفاوت است. اما میتوان موارد زیر را از پایه های هر گزارش تحلیل بازاری دانست:
در این تحلیل دو نکته حائز اهمیت است:
اگر شما مدتی در کار بازاریابی و یا فروشندگی بوده باشید. میدانید که ت های فروش مختلفی وجود دارد. ت هایی مانند اعمال تخفیف در مناسبت های خاص و یا برای افراد خواص و غیره.
اگر این ت ها بدون تحقیق و پژوهش صورت گیرد در صورت موفقیت هم هیچ تضمینی برای اینکه موفقیت قبلی تکرار شود وجود ندارد. اگر تحلیل رفتار مشتری با خطا همراه باشد، بدون ت فروش منسجم نمی توان علل خطا و شکست را متوجه شد.
اگر به نمایشگاه های دوره ای به شهرستان ها رفته باشید متوجه شده اید که در برخی شهرها نمایشگاه ها رونق بالا و در برخی عملا با شکست مواجه شده اند. عدم استفاده از حداکثر امکان فروش در سیستم های بازاریابی باعث میشود که نتوانیم از تمام پتانسیل جمعیتی برای فروش کالاهایمان استفاده کنیم.
هنگام تحلیل حداقل و حداکثر فروش باید به مواردی مانند تعداد افراد ساکن در حواشی بازار، تعداد افراد راغب به حضور در بازار از مکان های دورتر، قدرت خرید افراد مراجعه کننده به بازار، میزان رقابت موجود در بازار با کلای عرضه شده از سوی خود را باید در نظر داشت.
در این بخش فروش های مبتنی بر بازارهای آنلاین اطلاعات دقیقتری به ما میدهند. اگر شما در فروشگاه اینترنتی خود تغییری داده اید که موجب کاهش مراجعه مشتریان قدیمی شده است. بسرعت آن را اصلاح کنید.
یک گزارش تحلیل بازار باید دارای چه خصوصیاتی باشد.
گزارش باید خلاصه باشد. بعد از تهیه گزارش آنرا مطالعه کنید و در صورت وم آنرا خلاصه نمایید.
گزارش باید دارای نتیجه گیری باشد. در انتهای گزارش باید یک نتیجه گیری از گزارش خود ارائه دهید.
گزارش باید منطبق با اصول حسابداری باشد. برای تحلیل رفتار خرید از قوائد حسابداری استفاده کنید.
آمارهای گزارش بصورت گرافیکی و متنی ارائه شوند. بهتر است که علاوه بر جداول آماری داده ها را بصورت نمودارهای گرافیکی نیز ارائه دهید.
در محاسبه میزان بازگشت خریدار از قواعد آماری SPSS استفاده کنید. به این ترتیب میتوانید افزایش و کاهش میزان فروش توسط مشتریانی قدیمی را بدرستی تحلیل کنید.
هنگامی که میخواهید در یک بازار هدف سرمایه گذاری کنید باید، بازار را تحلیل کنید. این تحلیل باید شامل ویژگی های بازار از نظر اقتصادی، اندازه بازار اولیه در هنگام شروع به کار، امکان گسترش بازار، میزان سهم کالا و خدمات خود در بازار باشد. با تهیه این موارد شما میتوانید بسنجید که آیا سرمایه گذاری در این بازار جدید برای شما سودآور خواهد بود یا خیر.
طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایتطراحی سایت طراحی سایتطراحی سایت
ویژگیهای یک وبسایت خوب و تفاوت آن با وبسایت عالی
لیست بهترین صفحات طراحی سایت مشاغل مختلف